Διαβάζοντας το κείμενο που έδωσε στη δημοσιότητα δικαιολογώντας την αποχώρηση -ή διαγραφή (;)- του από το ΚΚΕ, ο Αλέκος Χαλβατζής, πέρα απο τις μεγάλες πολιτικές διαφορές που έχω απέναντι στα όσα υποστηρίζει, τρία πράγματα μου έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση (εάν φυσικά δεχτούμε ως αληθή αυτά που καταμαρτυρούνται):
- Η πολιτική απομάκρυνση κάθε διαδικασίας του κομματικού μηχανισμού από τη βάση των εργαζομένων. Με όρους, μάλιστα, συνολικής απαξίωσης της νοημοσύνης της εργατικής βάσης και των διαδικασιών της. Αν κάποιοι βλέπουν το ΠΑΜΕ σαν εγγυητή ή σύμμαχο μιας προσπάθειας ταξικής ανασυγκρότησης, έστω κι από αντίπαλα στρατόπεδα, των γενικών συνελεύσεων των εργαζομένων, το κείμενο του Α.Χ. δεν αφήνει καμιά αμφιβολία περί του αντιθέτου.
- Η βαθύτατη πίστη του ίδιου του Α.Χ. (αλλά υποπτεύομαι και άλλων) σε μια υποτιθέμενη παλαιότερη χρυσή εποχή του Κ.Κ. από την οποία απομακρύνεται παραχαράσσοντας τις βασικές γραμμές του μαρξισμού-λενινισμού η σημερινή ηγεσία. Πόσο δε μάλλον η "αθωότητα" του να πιστεύει σε μεμονωμένες περιπτώσεις και "εξαιρέσεις", 60 χρόνια από τη Βάρκιζα, 39 χρόνια από το Πολυτεχνείο, 23 χρόνια από το '89 κ.ο.κ. Φαίνεται πως ο μηχανισμός του Κ.Κ. μπορεί και αναπαράγεται και παράγει πιστούς μιας παράδοσης που επιζεί, σαν μυθολογία από το παρελθόν. Αν δεν υπάρξουν ποτέ οι επαναστάσεις της εποχής μας, αυτές θα είναι και οι ιστορίες που θα μας στοιχειώσουν.
- Η ομοιότητα της αντιμετώπισης της διαφωνίας, ακόμη και σε οργανώσεις με σαφέστατα ανοιχτότερο χαρακτήρα. Ειδικά το μοντέλο που περιγράφεται, μπορώ να το καταλάβω, μπορώ να πω, ακόμη περισσότερο, ότι το έχω ζήσει:
"Αποκαλύπτεται τελικά, ότι πρόκειται για χαρακτηριστική διαδικασία μεθόδευσης, σχεδιασμένης διολίσθησης σύμφωνα με το παρακάτω σχήμα:
Χωρίς να αλλάζει το Πρόγραμμα παρουσιάζεται σε κάποιο (συνεδριακό πιθανώς) ντοκουμέντο μια άλλη διατύπωση που όμως αλλάζει την ουσία ή μπορεί να ερμηνευτεί διαφορετικά με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο, στη βάση της εμπιστοσύνης του κομματικού δυναμικού, κατοχυρώνεται η νέα διατύπωση που δίνει πάτημα για περαιτέρω ζύμωση (με αρθρογραφία, σημειώματα Τμημάτων, κομματική σχολή) ώστε να πάει η ανάλυση ένα βήμα παραπέρα.
αν κάποιος απλά εκφράσει απορία, η αλλαγή υποβαθμίζεται ως φραστική
αν κάποιος επιμείνει, κατηγορείται αυτός ότι «αλλοιώνει τη στρατηγική του Κόμματος» ή ότι είναι «προσκολλημένος σε παρωχημένες αντιλήψεις» (θεωρία βαριδίων) ή ότι «θέλει κάπου αλλού να το πάει και δεν το ομολογεί» ανάλογα με το τι βολεύει κατά περίπτωση (δηλαδή “φωνάζει ο κλέφτης να φοβηθεί ο νοικοκύρης”)
με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο, στη βάση της εμπιστοσύνης του κομματικού δυναμικού, κατοχυρώνεται η νέα διατύπωση που δίνει πάτημα για περαιτέρω ζύμωση (με αρθρογραφία, σημειώματα Τμημάτων, κομματική σχολή) ώστε να πάει η ανάλυση ένα βήμα παραπέρα.
αυτή η ζύμωση και το επόμενο βήμα κατοχυρώνονται σε ένα ενδιάμεσο ντοκουμέντο (απόφαση-διακήρυξη ΚΕ κλπ) πιθανότατα “στα ψιλά γράμματα” και παρεμπιπτόντως αφού πιθανότητα δεν είναι καν το κύριο θέμα του.
στη βάση αυτών, η ζύμωση προχωράει κι άλλο, στη λογική των «φραστικών βελτιώσεων», «εναλλακτικών διατυπώσεων», «εμβάθυνσης» και τελικά προκύπτουν αναλύσεις ασυμβίβαστες με το Πρόγραμμα.
Η μέθοδος αυτή έχει πατενταριστεί πλέον επίσημα υπό τον ευρηματικό-ευφημιστικό όρο «εμπλουτισμός της προγραμματικής αντίληψης»."
avanti_maestro
Δεν υπάρχει, τουλάχιστον για μένα, κανείς λόγος να επανέλθει κανείς στο κείμενο του Α.Χαλβατζή, γιατί είναι μια "από τα δεξιά" και συντηρητική τοποθέτηση όσο αφορά τουλάχιστον το Κ.Κ.Ε. Όχι ότι το κόμμα στέκει μακρύτερα από εκεί που το τοποθετεί ο Α.Χ. από άποψη δημοκρατίας, αλλά σίγουρα ο ίδιος μοιάζει να "πέφτει από τα σύννεφα" και μόλις τώρα να ανακαλύπτει τον πραγματικό κόσμο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό που με κάνει να επανέλθω είναι η αντιμετώπιση του κειμένου αποχώρησης του Α.Χ. από το ιστολόγιο Leninreloaded (http://leninreloaded.blogspot.com/2012/02/blog-post_5228.html).
Είναι πράγματι εντυπωσιακό να βλέπεις με πόση κυνικότητα και ωμό -σχεδόν κομματικό- μένος ο Αντώνης, ευθύς εξαρχής αφήνει να εννοηθεί πως το timing της δημοσίευσης δεν είναι διόλου τυχαίο, υπονοώντας, φυσικά, ότι η δημοσίευση αυτή βγήκε για να χτυπηθεί το Κ.Κ. Που άλλωστε κατά το Leninreloaded, τώρα είναι που βάλλεται πανταχόθεν από δεξιούς κι αναρχικούς, από αριστεριστές, από σημεία και τέρατα. Δεν ξέρω να απαντήσω στις υπόλοιπες ερωτήσεις που θέτει ο Αντώνης (ας του απαντήσει ο Α.Χ στη τελική), αλλά τέτοιο άλμα σε δίκες προθέσεων δεν έχω ξαναδεί (τουλάχιστον "ζωντανά"). Αν σίγουρα κέρδισε κάτι το Κ.Κ πάντως το τελευταίο διάστημα, είναι το Leninreloaded σε απόλυτη ευθυγράμμιση. Ότι και να γίνει.
Όσο για το πανταχόθεν βαλλόμενο κόμμα (καραμέλα που έχει πληρώσει πικρά το παγκόσμιο εργατικό κίνημα), πάντοτε ήμουν από αυτούς που δεν ευθυγράμμιζαν την πολεμική που δέχεται ένας χώρος με την επικινδυνότητα του. Αλλά ακόμη κι αν δεν είναι έτσι , δεν ξέρω αν το Leninreloaded τα παρακολουθεί, αλλά στην Ελλάδα του 2012 ο α/α χώρος έχει κάποιες δεκάδες δίκες και φυλακίσεις και μια όλο και εντεινόμενη προπαγάνδα αλλά και τρομοκρατία απέναντί σε μέσα που -παραδοσιακά- αυτός ο χώρος υιοθετεί (π.χ. "κουκούλοφόροι"). Αντίστοιχα ποινικοποιούνται και σέρνονται στα δικαστήρια μέλη της εξωκοινοβουλευτικής αριστεράς, όπως π.χ. στις διαδηλώσεις του Οκτωβρίου, αλληλέγγυοι σε εργατικές καταλήψεις ή στα πανεπιστήμια βλ. τις πρόσφατες εισαγγελικές αποφάσεις για τις εκλογές διοικήσεων.
Με τη εξωφρενικά μονοδιάστατη λογική του Leninreloaded θα έπρεπε να "παγώσει" κάθε κριτική και κάθε "πολεμική", τόσο στον α/α χώρο όσο και στην εξωκοινοβουλευτική αριστερά, αφού -περισσότερο ή λιγότερο- κάθε κινηματική και αγωνιστική δραστηριότητα βάλλεται. Τότε όμως θα έπρεπε να κλείσουμε αρκετά blog και διαδικτυακούς χώρους, ένας από αυτούς και το εν λόγω site... Πολύ περισσότερο θα έπρεπε, μάλλον, αν ακολουθήσουμε τη λογική του, να απαγορεύσουμε, σε ανθρώπους να εντάσσονται ή να αποχωρούν από ομάδες, οργανώσεις και κόμματα, τη δημόσια και ανοιχτή τοποθέτηση τους. Τελικά να απαγορεύσουμε την ίδια τη κριτική.
Η κατρακύλα του κατα τα άλλα "ερευνητικού" και "κριτικού" Lenin Reloaded δεν έχει τελειωμό. Δεν προβοκατορολογεί βεβαίως ανοιχτά όπως άλλα κκέδικα μπλογκ, αλλά μέσα από σοφιστείες, λογικά άλματα και μπόλικη λάσπη βγαλμένη από τις "καλύτερες" παραδόσεις του κκεδισμού και του φλωρακισμού επιτίθεται σε έναν άνθρωπο ο οποίος έχοντας περάσει και από στελεχικές θέσεις του ΚΚΕ γράφει δημόσια κάποια πράγματα που δεν χρειάζεται να είσαι μέλος του κόμματος για να τα ξέρεις, αρκεί να συγχρωτίζεσαι σε μαζικούς χώρους με κνίτες ή απλά να έχεις κάποιον φίλο ή συγγενή εγκλωβισμένο στο αυτοαποκαλούμενο Κομμουνιστικό Κόμμα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜέσα σε έναν οχετό ξετσιπωσιάς ο Lenin Reloaded μας λέει:
i) Εμμέσως πλην σαφώς ότι ο Κοτζαρίδης πέθανε λόγω τραυματισμού στα γεγονότα της 20ης Οκτώβρη κι όχι λόγω των δακρυγόνων.
ii) Πως είναι περίεργο ότι ο Χαλβατζής "αποφάσισε να αναθερμάνει το θέμα της σύγκρουσής του με το κόμμα μετά την εμφάνιση της συγκυβέρνησης ΠΑΣΟΚ-ΝΔ-ΛΑΟΣ, μετά τα γεγονότα της 20ης Οκτώβρη, τον τραυματισμό δεκάδων μελών του ΠΑΜΕ και τον θάνατο Γκοτζαρίδη, μετά, επίσης, τις μεγάλες συγκεντρώσεις της 12 Φλεβάρη, περιλαμβανομένου του ογκώδους συλλαλητηρίου του ΠΑΜΕ, και βέβαια, μετά την έναρξη της απεργίας στη Χαλυβουργία με πρωτοστάτη, οργανωτικά, πάλι το ΠΑΜΕ." Κριτική δηλαδή γίνεται δεκτή μόνο στις άμπωτες, στις παλίρροιες βαράμε προσοχές στην Παπαρήγα και στον Μαυρίκο.
iii) ότι ο όρος "επιστημονικός σοσιαλισμός" είναι μεταφυσικός αλλά μόνο όταν τον χρησιμοποιεί ο Χαλβατζής. Εγώ συμφωνώ μαζί του για τη μεταφυσική του όρου αλλά θα πρέπει να ρίξει καμιά ματιά σε ένα οποιοδήποτε τεύχος της ΚΟΜΕΠ και να μετρήσει πόσες φορές υπάρχει εκεί μέσα.
iv) ότι ο Χαλβατζής μιλάει για δημοκρατικό συγκεντρωτισμό αλλά δεν είναι μέλος του κόμματος και μιλάει ελεύθερα δημόσια άρα είναι ενάντια στον δημοκρατικό συγκεντρωτισμό. Άρα για δημοκρατικό συγκεντρωτισμό δε μπορεί να μιλάει κανείς εκτός του κόμματος, όμως όταν είσαι μέλος του κόμματος δε μπορείς να μιλάς δημόσια οπότε δεν θα έπρεπε να απαχολήσει ποτέ ξανά το δημόσιο χώρο το ζήτημα του δ.σ. εκτός κι αν πρόκειται για επίσημο κείμενο του κόμματος. Εδώ έρχονται 3 ερωτήματα. Το πρώτο είναι αν ο Αντώνης είναι μέλος του κόμματος και αν όχι πώς μπορεί να μιλάει για τον δ.σ. Το δεύτερο είναι αν ο Λένιν με τη δημοσίευση των θέσεων του Απρίλη λειτούργησε σύμφωνα με τον δ.σ. ή όχι.Το τρίτο είναι αν η αριστερή μπλογκόσφαιρα έχει δει μεγαλύτερες σοφιστείες από του Αντώνη τα τελευταία χρόνια.
v) σαν απάντηση στους ισχυρισμούς του Χαλβατζή ότι "Το ΠΑΜΕ μετά από 12 χρόνια δεν έχει καμία ζωντανή λειτουργία και μάλιστα όχι μόνο για τις πλατύτερες μάζες στις οποίες υποτίθεται ότι απευθύνεται αλλά ούτε καν για την κομματική βάση" ότι το ΠΑΜΕ έχει εδώ και 2.5 χρόνια διαρκή παρουσία και δράση. Τί κάνεις Αντώνη; - Κουκιά σπέρνω. Έχει 2.5 χρόνια δράση; Ναι έχει. Κυρίως ΑΚΤΙΒΙΣΜΟΥΣ. Ποιοί συμμετέχουν; Κυρίως επαγγελματίες συνδικαλιστές και ΚΝΙΤΕΣ. Ναι, κνίτες τους οποίους έχουν τραβήξει από το πανεπιστήμιο (τόσο ανόητοι είναι όμως που καταστρέφουν το βασικό χώρο που τους εφοδιάζει με καινούργια μέλη) και τους βάζει να παίζουν τους εργάτες. Τρομερά διαλεκτική η σκέψη του Αντώνη, χτυπάει απευθείας στο πρόβλημα.
ΑπάντησηΔιαγραφήvi) ότι "Εκ του αποτελέσματος, είναι προφανές πως το κείμενο αποτελεί ένα ακόμα όπλο στη φαρέτρα ενός πολυεπίπεδου και πολυσυλλεκτικού πολέμου στο Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας, το ΠΑΜΕ, και την απεργία στη Χαλυβουργία, ανεξαρτήτως των μάλλον αδιευκρίνιστων προθέσεων του ίδιου του Χαλβατζή." Πρέπει κάποτε να κοπεί αυτό το παραμυθάκι ότι "όλοι χτυπάνε το ΚΚΕ" Όλοι οι πολιτικοί χώροι χτυπάνε τους υπόλοιπους. Αυτό δεν είναι άλλοθι για οποιαδήποτε μαλακία κάνει το κόμμα. Εγώ είμαι αναρχικός. Δεν μπορεί κανείς να αρνηθεί ότι οι αναρχικοί δέχονται πόλεμο από όλους. Από τους νεοναζί μέχρι το αστικό σύστημα και από το ΣΥΝ και το ΚΚΕ μέχρι την ΑΝΤΑΡΣΥΑ. Το γεγονός όμως ότι μας χτυπάνε όλοι δε σημαίνει πως οτιδήποτε κάνουμε είναι απαραίτητα σωστό. Φαίνεται όμως ότι από το κόμμα δεν έχει αποδράσει μόνο η διαλεκτική αλλά ακόμα και τα ελάχιστα ψήγματα λογικής.
Θα μπορούσα να συνεχίσω, αν έχω κουραστεί να κάνω κάτι πλέον όμως είναι να σπαταλώ χρόνο για να απαντώ στο σουρεαλισμό όχι μόνο των κνιτών αλλά κυρίως των όψιμων υποστηρικτών τους (που είναι και εξωκομματικοί για να μην ξεχνιόμαστε). Θέλω όμως να σταθώ σε 3 σημεία. 1) Επιβεβαιώνεται για ακόμη μια φορά ότι στον κκέδικο χώρο όταν η πραγματικότητα δε συμφέρει το κόμμα τόσο το χειρότερο για την πραγματικότητα. Κι αυτό περνάει όχι μόνο στα μέλη του που έχουν κάνει την αμορφωσιά προσόν* (κάτι αδιανόητο για τους παλιότερους κομμουνιστές) αλλά και στους "διανοούμενούς" του. 2) Επειδή όποιος ανακατεύεται με τα πίτουρα τον τρώνε οι κότες, νομίζω ότι δύσκολο πλεόν να είσαι λενινιστής και να μην πέσεις στον βούρκο του ΚΚΕ. 3) Γιατί ασχολείστε τόσο πολύ με το Lenin Reloaded; Ο άνθρωπος έκανε την επιλογή να στηρίξει με νύχια και με δόντια το ΚΚΕ. Αυτή η επιλογή έχει συνέπειες. ΚΚΕ έγινε ο άνθρωπος, μαλακίες θα πει και λάσπη θα ρίξει.
*για του λόγου το αληθές παραθέτω ένα από τα σχόλια στο Lenin Reloaded ενός οπαδού ή μέλους του κόμματος:
oikodomosFeb 24, 2012 04:38 AM
Απορίες ενός που δεν έχει "κριτική σκέψη":
Ποιος είναι καλοί μου άνθρωποι ο Αλέκος;
Έπρεπε να τον ξέρω;
Χάνω κάτι που δεν τον ξέρω;
Έχει καμιά σχέση με τον γνωστό Χαλβατζή;
Κείμενο είναι αυτό που έγραψε ή... βιβλίο;
Γιατί ειδικά "τώρα" αυτή η "κριτική";
Αντώνη... για να διαβάσει κανείς το κείμενό του, που μας παραπέμπεις με λινκ, θέλει... ένα μεροκάματο (σε χρόνο εννοώ) !!
Επίσης, θέλει και υπομονή.
Όπως κατάλαβες, δεν έχω τίποτε από τα δυο.
Μόνο απορίες.
Καλή δύναμη!
(το ίδιο σχόλιο ανέβασα και στο γλόμπινγκ)
Ένα σχόλιο που θα έκανε οποιοδήποτε παλιό κομμουνιστή που μορφωνόταν μέσα στη φυλακή ή μετά το 10ωρο μεροκάματό, του να κοκκινίζει από ντροπή για την κατάντια των υποτιθέμενων κομμουνιστών του 2012. Κι όμως το σχόλιο του "οικοδόμου" εκφράζει απόλυτα αυτό που είναι σήμερα το ΚΚΕ από άποψης κουλτούρας: ένα έκτρωμα κατ' εικόνα της χυδαίας προσωπικότητας του ιστορικού του ηγέτη, του Φλωράκη.
Μια ενδιαφέρουσα οπτική από τον Κόκκινο Τύπο:
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://paranagnostis.blogspot.com/2012/02/blog-post_26.html
Άγγελε, καταλαβαίνω με ποιο τρόπο τοποθετείται ο οικοδόμος, αν και δεν συμφωνώ με τη θέση που παίρνει στο θέμα, και δε νομίζω ότι από αυτό το σχόλιο φαίνεται τι είναι και τι δεν είναι το Κ.Κ.Ε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπλά έχω την εντύπωση ότι χύθηκε πολύ μελάνι για μια αποχώρηση από το Κ.Κ.Ε. που δεν είναι ούτε η πρώτη, ούτε η τελευταία που καταγγέλει την "έλλειψη δημοκρατίας". Όσο για το περίφημο timing της δημοσιοποίησης συμφωνώ με αυτό που λες, επίσης και με την σπέκουλα που παίζει το συγκρότημα Μπόμπολα, όπως το θέτει ο Κόκκινος Τύπος.